splash_3-6-2

Kranfører – skal du med ud og ”krane”?

Som kranfører møder du store udfordringer i løbet af din arbejdsdag. Du skal kunne manøvrere selve kranen, her og nu, men før du gør det, er det er mindst ligeså vigtigt at planlægge, hvordan du skal gøre det.

I samme mundfuld er det vigtigt, at du overvejer sikkerhedsforanstaltningerne og sikrer, at der ikke kan ske skade på mennesker eller materiel undervejs. Du skal gøre noget med din krop, men bestemt også med dit hoved.

Arbejdet er afvekslende, og kolleger har du også som kranfører. Nogle gange sidder I to personer i samme kran, nogle gange mødes I hjemme i virksomheden eller ”på jorden” ude på byggepladserne. Det er også med kollegaerne, at du nyder det gode vejr, og dem du holder sammen med, når det øser ned.

Som kranfører kommer du hver dag til at løse opgaver, der vil få stor betydning for mange mennesker. Der er f.eks. rigtig mange der får glæde af kranarbejdet i forbindelse med udgravningen til Københavns Metro.

Der er også mange opgaver, som ikke rigtig kan løses uden en kran. Det er f.eks. svært at undvære kranarbejde, når der skal flyttes betonklodser på 60 tons. Er du kranfører på et kranskib, kan det være du er med til, at ”krane” op i mod 800 tons, som når der skal bygges vindmøller. De opgaver, du løser, er på mange måder med til at få samfundet til at hænge sammen.

Det er dejligt at gå på arbejde ;-)

Thomas Rasmussen er i lære som kranfører hos Frank Segall i Esbjerg

Thomas er i lære som kranfører hos Frank Segall i Esbjerg:

”Jeg arbejder som kranfører, og min hverdag starter normalt klokken 07:00 og slutter klokken 15:00. I løbet af en arbejdsdag, laver jeg alt fra at løfte paller ombord på skibe, til at hive 40 tons generatoranlæg ud af et varmeværk.

Min hverdag er meget varieret, og det er sjældent jeg laver det samme to dage i streg. Det er jeg ret vild med, for så er min hverdag ikke så ensformig. Kollegaerne er en meget vigtig del af min hverdag. Hos dem kan jeg altid opsøge et godt grin, eller en hjælpende hånd, hvis jeg har travlt eller er i tvivl om noget. De giver mig den viden, erfaring og gå-på-mod, som man er nødt til at have i kranbranchen.

Det bedste, ved at være kranfører, er at jeg er ude i alt slags vejr. Det er lige meget, om det er om sommeren, hvor vi nyder madpakken på ladet af bilen, eller i hårdt regnvejr, hvor vi arbejder skulder ved skulder i regntøjet. Det at gå i lære som kranfører, er noget af det bedste jeg har valgt at gøre”.

Læs mere om Thomas’ hverdag som kranførerlærling

Find ud af hvordan man bliver kranfører.